Att vara butiksägare innebär att man måste spendera en hel del pengar på produkter, är man sedan en e-handlare tillkommer det ännu mer kostnader i form av lagerhållning, paketering, leverans, frakt, och så vidare. Det bästa sättet att förhindra att slösa onödigt mycket i onödan är att koppla samman den egna e-handeln med ett affärssystem. Genom att ansluta sitt företag till affärssystem e handel, kan man göra det administrativa delarna av arbetet strömlinjeformat.
I affärssystemet kan man kontrollera vilka priser ens produkter ska ha, huruvida en specifik kund ska ha en viss rabatt, eller vilket betalsätt som det går att betala genom. Som ägare eller medarbetare är affärssystem för e-handel lätthanterligt, vill man kan systemet själv arbeta per automatik, men om man vill ha vara mer hands-on så går det också. Det går exempelvis att ställa in så att systemet läser in ordar hela tiden dygnet runt, eller om man vill vara mer hands-on, så går det att ställa in så att man manuellt för över ordar till systemet. Vilket sätt man väljer att göra det på är upp till användaren.
I ett affärssystem som är länkat med e-handel går det också att exempelvis hantera e-postutskick vid varje ny lagd order, återigen per automatik. Det gör att fler beställningar kan gå igenom medan man själv ligger och sover. Affärssystem som samarbetar med DIBS gör det möjligt att bestämma vilka betalsätt som godkänns. Det kan vara enbart kort (Master Card, Visa, med mera), det kan vara genom bank (SEB, Swedbank, med mera), till och med med Klarna faktura.
All automatik och alla inbyggda kontrollpaneler gör att ett affärssystem för e-handel inte bara gör det administrativa arbetet enklare, det gör också så att företaget sparar pengar genom mindre manuellt arbete och mindre inställningar på olika platser, i olika system. Medarbetare behöver inte spendera timtal på att hitta rätt inställning, vilket innebär att arbetet utförs mer effektivt.